إعلان

Header Ads

مراجعة موبايل oppo reno 2f ايه دا يا أوبو !! | هاتف بلس

هاتف بلس,مراجعة اوبو رينو 2 اف, مراجعة اوبو, مراجعة reno 2f, اوبو reno 2f, هواتف اوبو, هاتف اوبو, فون اوبو, رينو 2 اف,
مراجعة موبايل oppo reno 2f

بداية موبايل oppo reno 2f

أوبو بعد ما ثبتت نفسها في الفئة الاقتصادية والمتوسطة قررت أوبو تعلي سقف طموحها وأعلنت يوم 28 أغسطس عن أفراد جدد في سلسلة الرينو بعد ما وقفت سلسلة F وعملنا في موضوع سابق مراجعة كاملة لكبير سلسلة الرينو وهو oppo reno 2 وانهارده معانا مراجعة الأخ الصغير ليه وهو oppo reno 2f أوبو رينو 2 اف واللي بيصنف ضمن الفئة المتوسطة العليا خلينا نتعرف عليه اكتر.

نظرة تفصيلية على هاتف oppo reno 2f

أولاً التصميم وبنية موبايل reno 2f :
موبايل reno 2f بيجي بأبعاد 75.8 × 162.4 ملم وسمكه حوالي 8.7 ملم ووزن الهاتف يصل إلى 195 جرام وهو تقيل شوية بسبب الموتور بتاع كاميرا السيلفي اللي هنكلم عليها بعد شوية كمان الموبايل بيجي بضهر من الزجاج وفريم من البلاستيك بيدعم شريحتين اتصال في وضع الاستعداد من نوع نانو سيم ومتوفر باللونين الأبيض السماوي والأخضر البحيري lake green .
تصميم الهاتف ازاز شيك جداً وانعكاسات الإضاءة مبهرة ومسكة هي الأفضل في الفئة السعرية دي ورصة الكاميرات الأربعة بصورة جميلة ومدفونة جوة الازاز ملهاش بروز خالص مع وجود كرة خضرة من السراميك بتمتص الصدمات لو الموبايل وقع على ضهره بس للأسف الإطار جاي من البلاستيك وليس معدن بالرغم ان في ناس مبتحبش المعدن عشان بيقشر


شاشة الهاتف :
الشاشة كاملة من نوع AMOLED يوجد عليها طبقة حماية جوريلا جلاس بأبعاد 19.5:9 بدون نوتش وبحجم 6.5 بوصة بدون حواف تقريباً بإستثناء الحافة السفلية اللي محتاجه تصغر عن كده شوية وتستحوذ الشاشة على 85.1% من جسم الهاتف اما الدقة فهي فل اتش دي بلس 2340 ×1080 بكسل مع كثافة بكسلات 394 بكسل في البوصة الواحدة.
وعملياً شاشة الهاتف الأموليد بتقدم تجربة مشاهدة ممتازة من سطوع وألوان زاهية ومشبعة حتى في ضوء الشمس وفيها خاصية Screen off clock هتعرضلك الساعة والمكالمات الفائتة على الشاشة وهي مطفية لكنها مش هتعرضلك اي اشعارات تانية والمميز في الشاشة ان عليها طبقة حماية جوريلا جلاس الجيل الخامس.


oppo reno 2f
منصة التشغيل :
أندرويد 9 باي مع واجهة أوبو المعروفة color OS 6.1 بتدعم عمل نسختين من التطبيقات لكن للأسف مفيهاش دارك مود مع معالج ميديا تك  helio p70 وهو معالج قديم يعمل المعالج بمعمارية 64 بت وبدقة تصنيع 12 نانوميتر يعمل بثمانية أنوية وبتردد يصل 2.1 جيجاهرتز لأربع أنوية بينما الأربعة أنوية الباقية بتردد 2.0 جيجا هرتز بالإضافة لمعالج رسوميات Mali-G72 MP3 واللي أداءه مقبول في الألعاب إلى حد ما.
المعالج ليس الخيار الأول في هذه الفئة فهو معالج قديم استخدمته أوبو في F11 و F11 pro بيعادل سناب دراجون 660 وهو ليس الخيار الأول في فئته على الإطلاق فهناك شاومي mi 9t بنفس السعر ومعالج أفضل سناب دراجون 730 وفيه ريلمي XT بسعر أقل 500 جنيه أو ريلمي 5 برو بسعر أقل 1500 جنيه وفيهم معالج سناب دراجون 712 واللي هو بطبيعة الحال أفضل من helio p70 اللي موجود في موبايل reno 2f فكنت اتمنى لو كانت أوبو ميزت الموبايل ده عن F11 أو F11 برو بمعالج أفضل والسبب ده مش هيخليني ارشحه للي هدفه الأول من الموبايل الألعاب لكن في المجمل أداء المعالج مقبول، نقطة كمان واجهة 6.1color OS ملينا منها شفناها في موبايلات كتير.



الذاكرة :
النسخة الوحيدة المتوفرة للأسواق المصرية تأتي بذاكرة داخلية بحجم 128 جيجابايت مع ذاكرة وصول عشوائي بسعة 8 جيجا رام من نوع 2.1UFS وتوجد إمكانية لإضافة كروت ذاكرة خارجية حتى سعة 256 جيجابايت في منفذ مخصص.
الرامات 8 جيجا هتخليك تشغل تطبيقات كتير في الخلفية وهتساعدك تأدي مهام كتيرة في وقت واحد.



الكاميرا :
الكاميرا الخلفية رباعية الأولى بدقة 48 ميجابكسل ببعد بؤري 26mm وبفتحة عدسة واسعة F1.7 تأتي بمستشعر S5KGM1SP من سامسونج كما أنها مزودة بخاصية التركيز التلقائي اوتو فوكس وزوم ديجيتال حتى 10X وتنتج صور بدقة 6000×8000 بكسل أما الثانية فبدقة 8 ميجابيكسل ببعد بؤري 13mm وبفتحة عدسة أضيق F2.2 وهي عدسة ultrawide للتصوير بزوايا عريضة 119 درجة وتقول أوبو أنه ربما تقل عن هذا الرقم من أجل معالجة التشوه والكاميرا الثالثة فبدقة 2 ميجابكسل وفتحة عدسة F2.4 مخصصة لتصوير الأبيض والأسود والكاميرا الأخيرة فتأتي بدقة 2 ميجابكسل وفتحة عدسة F2.4 مسؤولة عن قياس العمق، ومن خصائص الكاميرا التحكم في حساسية الضـوء ISO وتعويض التعريض بالإضافة للتصوير المستمر و التصوير بمدى ديناميكي مرتفع HDR، ومن خصائص الكاميرا أيضاً تحديد الوجوه واللمس لظبط الفوكس واوتو فلاش عن طريق فلاش خلفي مزدوج Dual-LED.
وبغض النظر عن الأرقام فأداء الكاميرا ممتاز في معظم ظروف الإضاءة سواء كانت جيدة أو ضعيفة من حيث التفاصيل والشارب والوضوح وحاجات كتير وألوان الصور واقعية وخاصية HDR ممتازة والنايت مود ممتاز برضه بس بياخد كام ثانية عشان يلقط الصورة وده ممكن يخلي فيه تشويه في الصورة لو هزيت ايدك.
أما بالنسبة لتصوير الفيديو بتصور بدقة فل اتش دي بسرعة 30 إطار في الثانية ويوجد مثبت إلكتروني أثناء تصوير الفيديو لتقليل الاهتزازات الناتجة عن الحركة وموبايل بالسعر ده لازم يكون بيصور فور كيه يا أوبو.
بالنسبة للكاميرا الاماميه فتخرج بموتور بوب اب بدقة 16 ميجابكسل ببعد بؤري 26mm بفتحة عدسة F2.0 وتصور فيديو بدقة فل اتش دي بسرعة 30 إطار في الثانية الواحدة .
كاميرا السيلفي من أجمل كاميرات السيلفي في فئتها من حيث شكل البوب اب اللي بينور RGB وفيه 12 لون تختار مابينهم ومن حيث الأداء هتديلك تحديد للأطراف وعزل ممتاز ولون بشرة واقعي بالنهار وبالليل جودتها مقبولة أيضاً.



سماعة الهاتف :
سماعة خارجية واحدة موجودة بالأسفل مزودة بخاصية Dolby Atmos بالإضافة لوجود منفذ السماعات التقليدي 3.5mm ودي نقطة مهمة لأغلب المستخدمين.
السماعة بتطلع جودة صوت واضحة وعالية ونفس الأمر بالنسبة لسماعة المكالمات.



الاتصالات والحساسات :
واي فاي 802.11 بترددات a/b/g/n/ac بالإضافة لدعمه خاصية dual-band وخاصية WI-FI Direct والهوتسبوت لمشاركة الموبايل داتا.
بلوتوث الإصدار 4.2 مع دعمه لخاصية A2DP وخاصية LE 
نظام التموضع العالمي GPS مع دعمه لأنظمة ملاحة A-GPS ونظام الملاحة GLONASS  ونظام BDS 
يوجد دعم لموجات الراديو FM، لكن لا يدعم الهاتف خاصية الاتصال قريب المدى NFC أو حتى مستشعر الأشعة تحت الحمراء كالتي توجد في أجهزة شاومي.
مستشعر قارئ البصمة مدمج في شاشة الهاتف من الأسفل وهو سريع جداً وليس به مشاكل حقيقة كمان الموبايل بيدعم Face Unlock عن طريق كاميرا السيلفي الموجودة في بوب اب.
كما يوجد به مستشعرات التسارع والتقارب وتوجد بوصلة وحساس جيروسكوب لدعم تشغيل تطبيقات الواقع الافتراضي وحساس الضوء.



المنافذ :
منفذ يو إس بي 1.0 Type-C الجيل الأول الإصدار التاني مع دعمه لخاصية الاتصال العكسي بالإضافة لخاصية OTG.
منفذ سماعات الرأس التقليدي 3.5mm jack
منفذين لتركيب شريحتين اتصال من النوع نانو SIM ومنفذ خاص لكارت الميموري.


بطارية oppo reno 2f

البطارية :
بطارية reno 2f من نوع بوليمرات الليثيوم غير قابلة للازالة بسعة 4000 مللي أمبير هتقضي معاك متوسط 6 ساعات استخدام مع دعم الشحن السريع بقدرة 20 وات بالإضافة لدعم لخاصية VOOC flash Charge 3.0  اللي بتشحن البطارية من 0% إلى 51% في نصف ساعة فقط لكنها لا تدعم الشحن اللاسلكي.



عيوب موبايل oppo reno 2f :

 لا توجد لمبة الاشعارات
 لا يدعم تصوير 4K
 معالج الهاتف قديم ويوجد في فئة سعرية أقل بكتير
  سعر الموبايل يعتبر مرتفع بالنسبة للقيمة اللي بيوفرها وبالنسبة لباقي المنافسين
 لا يوجد NFC أو حتى مستشعر الأشعة تحت الحمراء IR كما في هواتف شاومي

مميزات الموبايل reno 2f

 تصميم الهاتف فخم هيحسسك انك ماسك موبايل فلاجشيب
 بوب اب كاميرا السيلفي جميل وفيه ألوان متغيرة وتقدر تتحكم في أصواته
 تقدر تستخدم شريحتين وكارت ميموري في وقت واحد
 شاشة الهاتف أموليد خرافية هتديك نقاوة ووضوح عاليين
 أداء كاميرا السيلفي كان ممتاز بتدي صور جيده جدا خاصة في ضوء الشمس
 البطارية كبيرة وكمان بتدعم الشحن السريع بقدرة 20 وات عن طريق منفذ USB Type-C

محتويات علبة موبايل reno 2f

موبايل reno 2f مع شاحن سريع 20 وات VOOC وكبل USB Type-C
جراب شفاف مع لازقة حماية تم تركيبها مسبقاً من قبل الشركة وكتيب التعليمات والضمان ودبوس معدني لفتح منفذ الشريحة
سماعة الأذن 

الخلاصة
موبايل reno 2f بيقدملك شاشة أموليد ألوانها حلوة وتصميم فخم من الزجاج وبطارية بتدعم الشحن السريع بقدرة 20 وات ويخليني ارشحه للي حابب يعمل ابجريد لموبايل f11 pro إنما لو بتدور على أداء قوي في الألعاب فالأفضل تروح لشاومي mi 9t، والموبايل ككل جيد مع خامات أوبو المعروفة بجودتها وبدون عيوب قاتلة بإستثناء نقطة المعالج.

سعر موبايل Reno 2f رينو 2 اف

التسعير الرسمي ل reno 2f هو 5990 جنيه مصري للنسخة الوحيدة المتوفرة للأسواق المصرية 128 جيجا مع 8 جيجا رام ويوجد عليه خصم أكتر من 300 جنيه بمناسبة البلاك فرايداي علي سوق.كوم